Tietoa on, vaan missä toiminta? Kestävyyskriisin osatekijöistä sekä myös mahdollisista ratkaisuista on kertynyt jo paljon tietoa. Tämä tieto ei kuitenkaan ole täysin kanavoitunut toiminnaksi. Selvitän väitöskirjassani, millaisen pedagogiikan avulla aikuisille suunnattu kestävyyskasvatus voisi vastata alussa esitettyyn kysymykseen, ja miten tällaista pedagogiikka voidaan yhdistää jo olemassa oleviin informaaleihin oppimiskonteksteihin. Ehdotan tutkimuksessani yhdeksi pedagogiseksi ratkaisuksi kestävyyskasvatuksen ja ennallistamisen yhdistelmää: tutkin osallistavan luonnonhoidon mahdollisuuksia aikuisille suunnattuna kestävyyskasvatuksena, osana kaupungin ilmastotyötä. Kerään aineistoni osallistumalla luonnonhoitoprojektiin, joka toteutetaan osana kaupungin ilmastotyötä kaupunkilaisten lihasvoimin. Tutkimukseni tuottaa käytännöllistä tietoa, jota erilaiset toimijat voivat hyödyntää omassa ilmasto- ja ympäristötyössään aikuisille suunnatun kestävyyskasvatuksen informaalina pedagogiikkana.