Tutkimuksessa tarkastellaan ympäristökasvatuspolitiikkaa sekä etenkin rahoitusohjauksen prosesseja ja merkitystä peruskoulujen ympäristökasvatukselle. Tapaustutkimuksessa analysoidaan hallituksen myöntämän viiden miljoonan euron matkaa vaikuttamistyöstä resurssien jakamisen kautta aina koulujen arkeen. Tutkimus paljastaa uutta tietoa kestävyyskasvatuksen ohjauksesta eri tasoilla. Ympäristökasvatuspolitiikan tutkimus on kansainvälisesti kasvava tutkimusala, mutta Suomessa vain vähän tutkittu. Tarkoituksena on 1) tutkia poliittista prosessia, jonka tuloksena peruskoulut saivat resursseja, 2) selvittää opetushallinnon, viranhaltijoiden ja opettajien käsityksiä siitä, millaisten toimien avulla kestävyyskasvatusta voidaan edistää parhaiten kouluissa sekä 3) tutkia kestävyyshankkeiden vaikutuksia koulujen arkeen. Dokumentit ja haastattelut paljastavat käsityksiä ympäristökasvatuksen kehittämistarpeista, keinoista vastata haasteisiin sekä tuloksista arjen näkökulmasta.