Kasvatusta kestävään elämäntapaan koulussa. Opettajan oppimisen, koulukulttuurin ja yhteiskunnallisen paradigman yhteenkietoutuneisuus kestävyyskasvatuksen kehyksenä arkipäivän tilanteissa.Väitöstutkimuksessa selvitetään tekijöitä, jotka edistävät ja estävät ekologiseen kestävyyteen liittyvien kysymysten käsittelyä ja kestävän koulukulttuurin kehittymistä koulun arjessa. Suomen peruskoulujärjestelmä tarjoaa suuren potentiaalin kestävyyteen kasvattajana. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä yhteiskunnallisten kysymysten, kulttuuristen toimintatapojen, opettajan oppimisen ja arkipäivän tilanteiden yhteenkietoutuneisuudesta. Ymmärrys vuorovaikutussuhteista auttaa kouluja ja muita ympäristökasvatustoimijoita ohjaamaan tulevia sukupolvia maapallon ekologisien reunaehtojen ja kestävän tulevaisuuden edellytysten sisäistämiseen. Väitöstutkimuksen tulokset levitetään laajaan käyttöön opetushallinnossa ja ruohonjuuritasolla. Väitöstutkimuksesta julkaistaan myös yleistajuinen kirja kasvattajien käyttöön. Nesslingin tuki mahdollistaa kokopäiväisen työskentelyn, jolloin väitöstutkimus ja yleistajuinen kirja valmistuvat tutkimusrahoituksen loppuun mennessä.